Kotimaanmatkailun kasvu ja Turun runsas tapahtumatarjonta povaavat Turun seudulle vilkasta matkailukesää.

Turussa valmistaudutaan vilkkaaseen matkailukesään. Myönteisiä odotuksia nostattavat erityisesti tapahtumat, sillä kahden rikkonaisen kesän jälkeen festivaaleille on jopa patoutunutta kysyntää. Lomareissuja suunnitellaan yhä vapautuneemmin.

– Turun hotelleissa on paljon varauksia heti kesäkuulle. Elokuun toisena viikonloppuna majoitukset ovat jo täyteen buukattuja, kun kaupungissa järjestetään peräti kaksi musiikkifestaria: Knotfest ja Aurafest. Kesän vetonauloja ovat myös Kesärauha, Turku Sea Jazz, DBTL, Ruisrock sekä Turun Musiikkijuhlat, luettelee Visit Turun myynti- ja markkinointijohtaja Satu Hirvenoja.

Turku ja Varsinais-Suomi ovat matkailualueita, joissa pandemian aiheuttamaa ahdinkoa ovat helpottaneet kotimaiset matkailijat. Hirvenoja luottaa, että Suomi-innostus on tullut jäädäkseen.

– Suomalaiset ovat löytäneet kotimaan viehätyksen ja nyt suorastaan janoavat lisää tietoa erilaisista kohteista ja aktiviteeteista – myös salaisista helmistä. Kotimaassa matkaillaan myös siksi, että halutaan tukea paikallisia matkailualan yrittäjiä, Hirvenoja taustoittaa.

– Jo viime kesä oli matkailulle voimakasta elpymisen aikaa. Varsinais-Suomessa matkailualan liikevaihto kasvoi, ja vuoden lopulla kehitys oli jo lähellä pandemiaa edeltävää tasoa. Myös yöpymistilastojen mukaan viime kesä oli menestys. Heinäkuussa Turussa yllettiin jopa kaikkien aikojen ennätykseen.

Matkailun trendit ohjaavat valintoja

Saariston syleilemä Turku on monipuolinen ja suosittu matkakohde, koska kaupungissa voi helposti yhdistää kulttuuri- ja luontomatkailun. Retkeily luonnossa on matkailun trendi, joka jatkuu vahvana myös pandemian jälkeen.

– Mainioita matalan kynnyksen retkeilykohteita ovat kaupungin puistot ja läheiset luontopolut, joihin pääsee päiväretkelle vaikkapa lähiliikenteen bussilla matkaten, Hirvenoja vinkkaa mainiten esimerkkinä Kurjenrahkan kansallispuiston.

Hirvenojan mukaan luonnosta – ja lomamatkoilta ylipäätään – etsitään usein mielenrauhaa ja hyvinvointia.

– Retkeilyn lisäksi suosiossa ovat kylpylälomat, hemmottelevat palvelut ja virkistävä kuntoilu. Tietysti hyvinvointiin kuuluu myös herkullinen ruoka, josta Turun ravintolat tunnetaan.

Matkailun virtauksista yksilöllisyys ja yhteisöllisyys tuntuvat äkkiseltään ristiriitaisilta, mutta oikeastaan ne vauhdittavat toisiaan.

– Luksus ei tarkoita kotimaanmatkailussa niinkään ylellisyyttä vaan yksilöllisiä kokemuksia ja palveluita. Niitä etsivät myös Turun seudulla matkailevat. Matkailun yhteisöllisyyttä vaalitaan sosiaalisessa mediassa, jossa jaetaan tietoa upeista kokemuksista sekä uniikeista kohteista ja aktiviteeteista, Hirvenoja selvittää.

Matkailijoiden suunnitellessa reissujaan kohteen ja matkustustavan valinnassa painavat yhä enemmän vastuulliset arvot. Hirvenoja muistuttaa, että trendin sijaan vastuullisuus tulisi nähdä pysyvänä toimintatapana.

– Matkailijat suosivat yhä enemmän kohteita, joissa otetaan huomioon matkailun vaikutukset paitsi ympäristöön myös paikalliseen kulttuuriin ja talouteen. Vastuullisuus on matkailijoiden ja matkailutoimijoiden yhteinen asia ja siksi me Visit Turussa kannustamme paikallisia yrityksiä Visit Finlandin viitoittamalle vastuullisuuden polulle, Hirvenoja toteaa.