Vastuullisen matkailun edistäminen Turun seudulla on yksi Visit Turun avaintehtävistä. Yksi tärkeä näkökulma vastuullisuuteen on nostaa esille paikallisia tuotteita ja yrittäjiä ja innostaa matkailijat käyttämään heidän palvelujaan ja ostamaan heidän tuotteitaan.

Olemme mukana Turun kaupungin 1,5 asteen -kampanjassa!

Turun kaupungin tavoitteena on olla hiilineutraali vuonna 2029. Se on rohkea tavoite, ja mukaan tarvitaan kaikki kaupunkilaiset. 1,5 asteen elämä on kampanja, jonka avulla Turku haluaa kannustaa asukkaita ja yrityksiä tekemään ilmastoystävällisiä valintoja. Teot voivat olla pieniä ja helppoja arjen tekoja, mullistavia keksintöjä tai kaikkea siltä väliltä.

On myös hyvä muistaa, että ilmastoystävällinen elämä ei ole luopumista ja kurjuutta, vaan se tuo myös terveyttä ja hyvinvointia elämäämme ja synnyttää parhaimmillaan uutta liiketoimintaa.

Kampanja perustuu Pariisin ilmastosopimukseen, jonka tavoitteena on pysäyttää ilmaston lämpeneminen 1,5 asteeseen.

#Hiilineutraali2029 #Turku #Kylmääki

Vieraile kampanjan kotisivuilla www.turku.fi/ilmasto.

Turussa on paljon mahdollisuuksia panostaa paikalliseen. Valistunut matkailija lukee ympäristöään ystävällisellä katseella ja antaa arvoa paikallisille erityispiirteille. Turussa paikallisuuden voi kokea muun muassa tasokkaan ja monipuolisen ravintolakulttuurin kautta. Monissa ravintoloissa paikalliset raaka-aineet muodostavat pohjan annoksille ja menut kootaan kauden antimien ympärille. Myös yksilölliset paikalliset designputiikit sekä pienet yksityiset palvelutuottajat ovat sellaisia, joiden tuotteita ostamalla matkailija voi helposti tukea paikallisia toimijoita.

Jo pieneen lähilomaan kuuluu tyypillisesti jopa kymmeniä kulutuspäätöksiä. Matkailijan kannattaa tehdä ne pienten ja paikallisten toimijoiden hyväksi ja auttaa näin säilyttämään Turku sellaisena kuin se on. Turkuna.

Kävelykierrokset tutustuttavat paikallisuuteen

Visit Turun omista tuotteista vastuullista matkailua tukevat opastetut Walk-kävelykierrokset, joiden aikana voi tutustua kaupunkiin jalkaisin. Viime vuosien aikana olemme luopuneet suurimmasta osasta bussikierroksia ja kaikki yleisökierroksemme toteutetaan nykyään kävelykierroksina, jopa uusi lasten kierros, jonka kävelymatka (500 metriä) on suhteutettu yleisön ikään. Totta kai ryhmä voi halutessaan tilata meiltä myös bussikierroksen, mutta ensisijaisesti markkinoimme kävelykierroksia.

Pienryhmät vastuullisuuden ytimessä

Matkailijoiden kuluttajakäyttäytymisen ohjaamisen lisäksi kannustamme myös paikallisia matkailualan toimijoita vastuullisuuden polulle, jolla jokaisella – pienelläkin – askeleella on merkitystä. Vain siten maailman upein saaristo- ja kulttuurikaupunki Turku voi olla aidosti vastuullinen matkakohde ja me Visit Turussa voimme markkinoida matkailijoille entistä enemmän paikallisesti tuotettuja, vastuullisia tuotteita ja kohteita.

Olemme huomanneet, että erityisesti pienryhmät käyttävät enenevissä määrin myyntipalvelua koostaakseen juuri oman näköisensä ja kokoisensa vierailun destinaatiossamme. Siihen tarpeeseen olemme Visit Turussa kehittäneet oman Ekosydän-merkin, jotta asiakas saa heti tiedon siitä, että kyseessä on vastuullinen palvelu/tuote.

Visit Turun myyntipalvelu punnitsee sen, minkä tuotteen yhteyteen Ekosydän-merkki voidaan liittää. Vastuullisuussertifikaatin olemassaolo ei ole pakollinen, jotta retki olisi vastuullinen, mutta toki kannustamme kaikkia alueen yrittäjiä harkitsemaan itselleen sopivan vastuullisuussertifikaatin hankkimista. Ekosydän annetaan jonkun seuraavan kriteerin perusteella:

  1. Yrityksellä on vastuullisen matkailun sertifikaatti tai se on hakemassa sertifikaattia.
  2. Yritys on saanut Visit Finlandin Sustainable Travel Finland -merkin tai on lähtenyt mukaan STF-ohjelmaan.
  3. Yritys on sitoutunut kestävän matkailun valtakunnallisiin periaatteisiin.
  4. Vastuullinen toiminta/palvelu on muulla tavoin todennettavissa (mm. kävelykierrokset).
  5. Tuote tai palvelu voi olla moninainen, kunhan jokaisessa osiossa on mietitty vastuullisuutta (mm. paikallisten tuottajien/palveluiden käyttö, lähiruoka, ekologisuus)

Visit Turun omien kierrosten lisäksi esimerkkejä vastuullisista retkistä ovat mm. sähköpyörillä toteutettavat pyhiinvaellusretket, Låna-sähköveneretket ja muiden kuin Visit Turun tuottamat kävelykierrokset. Moninaisista tuotteista esimerkkejä ovat mm. Turku Tasting Tour, Mindfullness-retki ja Queer Walk, joissa kaikissa vastuullisuutta on mietitty tuotteen joka osassa.

Vaikka paikallisien tuotteiden ja palveluiden käyttö on vain yksi osa vastuullisen matkailun toteutumista, koemme Visit Turussa, että on tärkeää ohjata matkailijoita näiden palveluiden ja tuotteiden äärelle. Tällä tavoin voimme omalla toiminnallamme tukea yrittäjiämme ja sitä, että meillä on jatkossakin alueellamme yhtä upea – tai miksei jopa entistä upeampi – tarjonta matkailijoille.

Tutustu myös Visit Turun vastuullisen matkailijan vinkkeihin:

Viisi vastuullisen matkailijan vinkkiä Turun seudulle