Neljättä kertaa toteutettava matkailuorganisaatioiden valtakunnallinen yhteiskampanja 100 syytä matkailla Suomessa kannustaa suomalaisia matkustamaan kotimaassa sitten, kun se on turvallista.

100 syytä matkailla Suomessa -kampanjan kesän 2019 yhteenveto

  • Sivustolla luettiin kotimaisten matkakohteiden esittelykortteja touko-syyskuun aikana yli 1,2 miljoonaa kertaa.
  • Kampanjan sosiaalisen median kanavat keräsivät 13 000 uutta seuraajaa ja yhteensä sosiaalisessa mediassa tavoitettiin yli 1,5 miljoonaa suomalaista touko-kesäkuussa. 
  • Kampanja palkittiin Finnish Travel Gala 2019 -kilpailussa Vuoden matkailukuvan nostajana. 

Neljättä kertaa toteutettava kampanja on aloitettu suunnitelmien mukaisesti toukokuussa avaamalla koko maan matkailutarjontaa esittelevä sivusto. Tänä vuonna erityisen merkitykselliseen rooliin nouseva kampanja kokoaa kotimaan matkakohteet yhteen tarjoten inspiraatiota ja vinkkejä siihen, millaisia helmiä kotimaasta oikein löytyykään – saaristosta Saimaalle ja Lappiin.

Maaliskuun lopussa tehdyn kyselytutkimuksen* mukaan yli puolet suomalaisista (57 %) aikoo matkustaa tulevana kesänä Suomessa. Poikkeusolojen myötä erityisesti luontokohteet (43 %) ja päiväretket lähiseuduille (45 %) kiinnostavat suomalaisia. Myös kaupunkikohteet (35 %) ovat monen suosikkilistalla. 

Työ- ja elinkeinoministeriön (TEM) tukema, Suomen matkailuorganisaatioiden yhdistys Suoma ry:n toteuttama, 100 syytä matkailla Suomessa -kampanja on saanut matkailutoimijat ympäri maan yhdistämään voimansa. Toukokuussa alkava kampanja jatkuu tänä vuonna poikkeuksellisesti lokakuun loppuun asti. Vahvasti digitaalisiin kanaviin rakennettu kampanja kokoaa kotimaan matkailuhelmet yhteiselle 100syytä.fi -sivustolle. 

– Suomen matkailu nousee takaisin jaloilleen nimenomaan kotimaanmatkailun avulla. Ihmiset kokevat kotimaan turvallisimpana vaihtoehtona vielä pitkään, ja korona-aika on saanut monet suomalaiset innostumaan läheltä löytyvistä paikoista ja luonnossa liikkumisesta ihan uudella tavalla. Inspiraatiota kaivataan kuitenkin kovasti siihen, mitä kaikkea kotimaassa voikaan tehdä, sitten kun reitti on selvä, ja tähän kysymykseen kampanjamme tarjoaa jopa sata upeaa vaihtoehtoa, kertoo Suoma ry:n puheenjohtaja Anne-Marget Hellén. 

– Tietysti myös kotimaan matkoja suunnitellessa on tärkeää muistaa turvallisuus. Viranomaisten antamia terveys- ja hygieniaohjeistuksia on noudatettava tarkasti. Vastuu on sekä matkailuyrittäjällä että matkailijalla, Hellén painottaa.

Suomen matkailu nousee takaisin jaloilleen nimenomaan kotimaanmatkailun avulla.
Anne-Marget Hellén, Suoma ry:n puheenjohtaja

Kotimaanmatkailu on vastuullinen valinta 

Vastuullisuus on matkailun kasvava trendi. Kotimaan- ja lähimatkailun suosio näkyi viime vuoden kotimaisen matkailun huippuluvuissa: kotimaiset yöpymiset kasvoivat touko-syyskuussa 5,8 %, joka vastaa 450 000 yöpymisvuorokautta. 

– Kriisin jälkeen tärkeä tavoitteemme on saada kotimaanmatkailu takaisin kasvun tielle, jolla se on viime vuodet ollut. Koronapandemia korostaa vastuullisen lähimatkailun merkitystä entisestään. Matkailemalla kotimaassa voimme tukea yhdessä kotimaisia palveluita ja yrittäjiä, toteaa elinkeinoministeri Mika Lintilä. 

Myös Hellén muistuttaa, että matkailijan onni löytyy nyt läheltä. Lähimatkailu elvyttää kotimaista matkailua, mutta on suomalaisille myös mahdollisuus päästä kokemaan uusia elämyksiä ja seikkailemaan pitkään jatkuneen kotoilun jälkeen: – Uudet kohteet ja elämykset eivät välttämättä vaadi kuin muutaman ylimääräisen pysähdyksen mökkimatkalla. 

Kyselytutkimuksen mukaan suomalaisille vastuullinen matkailu tarkoittaa erityisesti luonnon ja paikallisuuden vaalimista. Kärkeen nousivat luonnon ja vesistöjen kunnioittaminen (68 %), paikallisten asukkaiden ja heidän arjen kunnioittaminen (58 %) sekä paikallisten palveluiden ja tuotteiden tarjoajien suosiminen (52 %). 

Katseet on suunnattava koko loppuvuoteen

Hellén kannustaa suomalaisia tekemään suunnitelmia rohkeasti myös loppuvuoteen. 

– Kotimaanmatkailu kaipaa ympärivuotisuutta ja kauden pidentämistä. Suunnitelmia kannattaakin ajoittaa rohkeasti pidemmälle syksyyn ja panostaa vaikkapa kaupunkien kulttuuritarjontaan tai ruokaelämyksiin. 

– Yrityksiltä tämä edellyttää palveluiden entistä parempaa tuotteistamista myös syyskesälle. Meillä on nyt edessä uusi kesäkauden määrittely, ja se edellyttää palveluiden pitämistä täysipainoisesti auki pidemmälle syksyyn, muistuttaa Hellén. 

* Suoma ry:n tilaaman 100 syytä matkailla Suomessa -kyselyn tiedonkeruu toteutettiin online-kyselynä Bilendi Oy:n ylläpitämässä M3 Panelissa 18.–22.3.2020. Tutkimuksen kohderyhmä oli 18–75-vuotiaat ja kyselyyn vastasi 1000 suomalaista. Otos kiintiöitiin kansallisesti edustavaksi sukupuolen, iän ja asuinalueen mukaan.

Lisätietoja

100 syytä matkailla Suomessa
TEM: Kotimaanmatkailu