Suomalaiset matkailualan toimijat ovat lyöneet hynttyyt yhteen kotimaan matkailun kehittämiseksi. 100 syytä -kampanja esittelee nimensä mukaisesti sata syytä matkustaa Suomessa. Kampanjasivustolta löytyy myös useita kohteita ja monia mielenkiintoisia tapahtumia Turusta ja lähialuieilta.

– Jos ennusmerkit pitävät paikkansa, kotimaan matkailussa on luvassa ennätyskesä, kertoo Suomen Matkailuorganisaatioiden yhdistys Suoma ry:n puheenjohtaja Anne-Marget Hellén. Suoma ry organisoi 100 syytä -kampanjan, joka esittelee sata syytä matkustaa kotimaassa.

Suomitutka-kyselyn* mukaan suomalaiset aikovat lisätä kotimaan matkustusmääriään. Erityisesti alle 30-vuotiaat haluavat reissata enemmän.

– Suomeen on kasvanut sukupolvi, jota ei kiinnosta viettää suurta osaa kesälomasta mökillä. Rantatontin omistamisen sijasta suomalaiset janoavat kokemuksia, Hellén sanoo.

– 100 syytä antaa mainioita vinkkejä lyhyeenkin lomailuun kotimaassa. Jo muutamassa päivässä pääsee uusiin maisemiin kokemaan uusia juttuja. Turun seudulla on saman päivän aikana mahdollista vaikkapa käydä melontaretkellä, nauttia taiteesta museossa ja viettää mukava ilta erinomaisen ruoan parissa ravintolassa, sanoo Visit Turun myynti- ja markkinointijohtaja Satu Hirvenoja.

TEM tukee poikkeuksellista matkailukampanjaa

Työ- ja elinkeinoministeriö tukee 100 syytä -kampanjaa.

– Kotimaanmatkailussa on myös kyse arvoista. Valitsemalla kotimaan lomakohteen jokainen meistä pystyy samalla tukemaan Suomen kasvua. Ja toisaalta, miksi lähteä kauemmas, kun koko Suomi on täynnä paikkoja, jotka vain odottavat löytämistään?, sanoo elinkeinoministeri Mika Lintilä.

– Yhteismarkkinointikampanja on historiallinen, sillä aiemmin yritykset ja organisaatiot eivät ole tehneet laajaa yhteistyötä kotimaanmatkailun suosion kasvattamiseksi. Keskinäisen kilpailun sijaan nyt keskitytään yhteistyöhön ja koko toimialan kehittymiseen, Hellén iloitsee.

100 syytä -kampanja tuo valtakunnallista näkyvyyttä erikokoisille organisaatioille ja tekee näin myös koko Turun seudun matkailusta houkuttelevamman.

– Tällä yhteisellä kampanjalla saamme nostettua esiin upeita kohteita niin Turun seudulta ja saaristosta kuin kaikkialta Suomesta. Uusia helmiä ja käyntikohteita voi löytyä ihan kotikulmilta, sanoo Satu Hirvenoja.

*Sanoman Suomitutka-paneeli 1/2018, kysely (n=1540).

Lisätietoja:

Asiasanat: