Visit Turku vastaanottaa satoja mediavieraita joka vuosi. Alkusyksystä tehty kiinalaisten toimittajien ja matkanjärjestäjien mediavierailu poiki upean jutun Kiinan Vogueen.

Turku ja Turun saaristo ovat näyttävästi esillä Vogue China -lehden marraskuun matkailuosiossa. Kiinan Vogue on julkaissut alueesta luontoteemaisen, kymmenen sivun artikkelin Back in Nature, joka sisältää jopa 19 kuvaa. Be wild in archipelago -teemalla kirjoitettu artikkeli käsittelee saaristoa, alueen historiaa ja matkailukohteita. Myös Turun ruokakulttuuri on vahvasti edustettuna, sisältäen muun muassa Kauppahallin tarjonnan, ravintola Nooan ja suositun Food Walk -kierroksen. Turun lisäksi esitellään paloja Ahvenanmaalta ja Nuuksiosta. Kiinan Voguen vierailun järjestelyistä ja kohteiden esittelystä Turun seudulla vastasi Visit Turku.

 - Toimitetun jutun saaminen Kiinan Vogueen on lottovoitto. Artikkelin mainosarvo sivuina on 600 000 euroa, mutta Vogue myy mainostilaa vain valituille high-end brändeille ja tällaiset editoriaaliset artikkelit eivät ole kaupan, iloitsee Visit Turun matkailujohtaja Anne-Marget Hellén.

Visit Turun määrätietoinen panostus markkinointityöhön Kiinassa alkaa tuottaa tulosta. Syyskuussa Visit Turku sai vieraakseen kiinalaisen huippukokin Zhao Yingbingin, joka vieraili Turussa osana Food & Fun -ruokatapahtumaa. Chongqingin kaupungissa toimiva TV-kanava Chongqing Broadcasting Group kuvasi huippukokin kanssa ohjelmaa yli 900 miljoonalle kiinalaiselle.

Kiinalaismatkailijoiden määrä Suomeen on voimakkaassa kasvussa. Visit Finlandin matkailijatutkimuksen mukaan vuonna 2016 kiinalaisia vieraili Suomessa 356 000, mikä aiempaan vuoteen verrattuna oli 35 % enemmän. Kaikista kansallisuuksista kiinalaiset käyttivät eniten rahaa matkaa kohden. Kokonaisuudessaan kiinalaiset käyttivät Suomessa 335 miljoonaa euroa vuonna 2016.

Henkilökohtaiset kontaktit avainasemassa

Huippukokin tai tämän mittakaavan artikkelin saaminen Kiinan Vogueen eivät ole sattumaa, vaan taustalla on matkailualan pitkäjänteinen työ Turun seudun ja Suomen markkinoimisessa kiinalaisille. Tärkeässä osassa suhteiden luomisessa on toiminut Visit Turun edustajana keväällä Kiinassa työskennellyt projektipäällikkö Anitta Bergbom, joka kartoitti toimialan mahdollisuuksia ja haasteita Kiinassa sekä loi kumppanuuksia paikallisiin toimijoihin.

Matkanjärjestäjäksi valikoituneen toimiston kanssa Bergbom on tuotteistanut matkailutuotteita, jotka sopivat juuri Kiinan markkinoille. Myös matkanjärjestäjän kontaktiverkosto on hyödynnetty tarkkaan.

- Henkilökohtaiset kontaktit ja kummitoiminta ovat kaiken toiminnan avain Kiinan kulttuurissa. Mitään ei tapahdu, ellei joku esittele ja suosittele sinua, sanoo Bergbom, joka työskentelee tällä hetkellä virkamiesvaihdossa Turun ystävyyskaupungin Tianjinin matkailuosastolla.

Vogue China -lehden toimittaja ja kuvaaja sekä kiinalaiset matkanjärjestäjät viettivät Suomessa syyskuun alussa kahdeksan päivää, joista suurimman osan Turun seudulla. Visit Turun yhteistyökumppaneina vierailun järjestelyissä olivat Metsähallitus ja kansallispuistot, Visit Espoo, Visit Åland, Helsinki Marketing sekä Visit Finland.  

Panostus mediavierailuihin kannattaa

Visit Turku ottaa vastaan vuosittain noin 400 kansainvälistä media- ja matkanjärjestäjävierasta. Näihin lukeutuvat median edustajat, bloggaajat, sosiaalisen median vaikuttajat sekä erilaisten matkanjärjestäjätahojen edustajat.

Vieraidenhoitoon on panostettu jo vuosia ja se näkyy vierailuiden järjestelyistä saadusta erinomaisesta palautteesta.

- Jokaiselle vieraalle ja ryhmälle räätälöidään oma ohjelma kohderyhmän, lehden tai vaikkapa blogin teeman mukaan. Lisäksi Visit Turun edustaja on aina emännöimässä vierailua, kertoo Lotta Bäck Visit Turun kansainvälisestä markkinoinnista.

Vuoden 2017 vierailuiden teemoissa trendi on ollut ruokakulttuuri. Syksyn vieraisiin kuuluu muun muassa Saksan tärkein ruokateemainen lehti Der Feinschmecker, jonka 80 000 lukijaa pääsevät tutustumaan Turkuun keväällä ilmestyvässä artikkelissa.

Saksalaisen Welt am Sonntag -lehden vierailun teemana oli Tom of Finland & design. Welt am Sonntagilla on 1,3 miljoonaa lukijaa ja sen artikkeleiden mainosarvo on lähes 71 000 € sivulta.

Muista loppuvuoden merkittävistä mediavierailuista voidaan mainita saksalainen Geo Saison, jonka edustajat saapuvat Turkuun 16.–23.11.

Katso koko artikkeli: