Turku saa vieraakseen kiinalaisen huippukokin Zhao Yingbingin Chongqingin kaupungista. Muun muassa Kiinan Seafood Cuisine -kilpailun sekä ”Kiinan kultainen kokki” -palkinnon voittanut keittiömestari vierailee Turussa osana Food & Fun -ruokafestivaalia 27.9.–1.10.

Zhao Yingbing tuo Turkuun pop-up ravintolan, jossa hän kokkaa paikallisen Lindrothin Puutarhan vihanneksista ja kotimaisesta lihasta perinteistä kiinalaista Hot Pot -illallista. Vain yhden illan toimiva ravintola avautuu Radisson Blu Marina Palace Hotellin Marina Bar & Loungeen perjantaina 29.9. kello 19 alkaen.

Lisäksi keittiömestari kuvaa Turun seudulla matkailuohjelmaa, joka tavoittaa Kiinassa satoja miljoonia katsojia.

Ohjelmaa 900 miljoonalle katsojalle

Zhao Yingbingin mukana on kuvausryhmä, joka kuvaa ohjelmaa Chongqingissa toimivalle TV-kanavalle. Chongqing Broadcasting Group on yksi Kiinan merkittävimpiä mediataloja ja sen lähetyksiä seuraa yli 900 miljoonaa kiinalaista.

Kiinan tunnetuimpiin kokkiopettajiin kuuluva Zhao Yingbing vierailee kuvausryhmineen Turun lisäksi myös Rovaniemellä. Suomessa kuvattava ohjelma nostaa esiin koko maata matkailukohteena ja Turun seudulla kuvataan muun muassa Turun linna, Luostarinmäen Käsityöläismuseo ja Tuomiokirkko. Kulinarismin osalta suomalaista kulttuuria esitellään Turun kauppahallissa ja kauppatorilla sekä Kustavin Kipinässä. Zhao Yingbing kuvaajineen tutustuu myös turkulaisiin ravintoloihin sekä Aurajokeen ja sen jokilaivoihin. Rymättylän Herrankukkarossa tarjoutuu mahdollisuus marjojen ja sienien poimimiseen.

Zhao Yingbing tuo ohjelmassa esiin myös hyvät lentoyhteydet Kiinan Chongqingistä Suomeen. TV-ohjelman lisäksi vierailu näkyy vahvasti myös sosiaalisen median kanavissa Kiinassa. Näkyvyyden toivotaan poikivan lisää kiinalaisturistien matkoja Suomeen.

Huippukokin ja kuvausryhmän vierailun järjestelyistä ja ohjelmasta Turussa vastaa Visit Turku, jonka lisäksi matkan järjestelyihin ovat osallistuneet mm. Finnair, Visit Finland ja Visit Rovaniemi.  

Visit Turku aktiivinen Kiinassa

Turun kaupunki ja Visit Turku ovat olleet esillä Chongqingissa jo useaan otteeseen. Joulukuussa 2016 Turkua matkakohteena tehtiin tutuksi Visit Finlandin ja Finnairin järjestämässä Finnish Culture Week -tapahtumassa. Kesällä 2017 markkinoitiin suomalaista joulupukkia sekä koululaisvierailuita Suomeen yhdessä Visit Rovaniemen kanssa.

Turun matkailujohtaja Anne-Marget Hellénin mukaan Kiinaan suuntautuvilla markkinointitoimilla pyritään luonnollisesti lisäämään alueen tunnettuutta sekä kiinalaisten matkailijoiden määrää Turussa. Turku esitellään kiinalaisille skandinaavisena kaupunkina, jossa voi kokea eurooppalaista kaupunkikulttuuria, maistella suomalaista ruokaa ja kokea luontoelämyksiä.

– Yhteistyössä kiinalaisen Kylin Travelin kanssa Visit Turku tuo Turkuun myös asiantuntijavierailuita. Lisäksi olemme alkuvuodesta avanneet tilin Kiinan sosiaalisen median palvelussa Weibossa, sanoo Hellén.

Lounais-Kiinassa sijaitseva Chongqing kaupunki on Suomelle valtava markkina-alue. Pelkästään Chongqing kaupungissa asuu 32 miljoona asukasta ja ympäröivässä maakunnassa on yli 40 miljoonaa asukasta. Kaupunkiin hyvinvointia tuo teollisuus, erityisesti elektroniikkateollisuus. Lisäksi kaupungista löytyy vahvaa kemianteollisuutta, rauta- ja terästeollisuutta, moottoripyöräteollisuutta sekä bioteknologiayrityksiä.