Kiinalaisten matkailijoiden määrä on kasvussa, Suomi kiinnostaa kiinalaisia puhtaana, luonnonläheisenä ja turvallisena maana. Visit Finlandin tekemän matkailijatutkimuksen mukaan vuonna 2016 kiinalaisten matkailijoiden määrä kasvoi 35 % tehden heistä viidenneksi suurimman matkailijaryhmän Suomessa. Suurin osa heistä (63 %) oli Suomessa lomamatkalla.

Kiinalaismatkailijoiden määrän kasvu on näkynyt myös Turun seudulla. Vuonna 2016 Kiinasta ja Hong Kongista saapuneita matkailijoita oli 4700, yöpymisten määrä kasvoi edelliseen vuoteen verrattuna 13%.

- Meidän Kiina-strategiamme on kasvaa hillitysti ja hallitusti. Haluamme tarjota kiinalaisille laadukkaita, mieleenpainuvia elämyksiä Turun seudulla ja saaristossa, sanoo matkailujohtaja Anne-Marget Hellén.

Työkaluja yrityksille

Visit Turku on reagoinut kasvuun muun muassa rakentamalla yritysten käyttöön e-oppimiskokonaisuuksia kiinalaisten matkailijoiden erityispiirteistä. Niissä käydään läpi mm. kiinalaisten yhteisöllisyyttä, matkailun historiaa ja bisnesmaailmaa. Oppimiskokonaisuudet löytyvät osoitteesta www.kulmat.fi > Opi lisää.

Turun ja Varsinais-Suomen alueellinen matkailuesite Huvia Meren Rannalla on jo vuosia tarjottu matkailijoille myös kiinan kielellä. Visit Turku tuo vuosittain useita Technical Visits -ryhmiä tutustumaan eri alojen toimintaan Turussa. Kiinalaisille on viime aikoina esitelty muun muassa koulutusta, luomuviljelyä, kaupunkisuunnittelua ja julkista liikennettä.

Visit Turku on panostanut myös tuotekehitykseen ja uusimpana toimenpiteenä on avattu kiinalaisen sosiaalisen median Weibo-tili. Sina Weibo on Kiinan suosituin Twitterin ja Facebookin kaltainen yhteisöpalvelu, jolla on 300 miljoonaa aktiivista käyttäjää. 

Kiinalaisia lähestytään Weibossa esittelemällä Turkua aitona pohjoismaalaisena kulttuurikaupunkina. Sijainti Helsingin ja Tukholman välillä esitellään etuna. Kuvissa esiintyvät Turun päänähtävyydet, kuten Aurajoki, Turun linna ja Tuomiokirkko. Myös turkulaiset ravintolat ja tapahtumat pidetään esillä.

- Aloitamme tuomalla esiin kaupunkikulttuuria ja aitoja tarinoita ihmisistä. Jatkossa myös saaristoa ja muuta luontoa nostetaan vahvemmin esiin, sanoo Visit Turkua Weibon sisällöntuotannossa avustava viestintäkonsultti Aapo Kuortti.

Katso, miltä Visit Turun Weibo tili näyttää täällä.

Huvia Meren Rannalla -esitteen sähköinen versio kiinan kielellä.

Asiasanat: